Home » Cunard Line

Cunard Line

In 1840 richtte Samuel Cunard, een oorlogsveteraan en houthandelaar uit Halifax, Nova Scotia, Canada, in Glasgow de British and North American Royal Mail Steam-Packet Company op in Glasgow om met vier baanbrekende rader-stoomboten de lijn op de route Liverpool-Halifax-Boston te exploiteren. De eerste Cunard trans-Atlantische oversteek vond plaats in juli 1840 met de Britannia.

Bron: Cunard Line

In 1870 introduceerde Cunard de eerste spoeltoiletten op zee. Toch viel in deze periode Cunard achter op zijn rivalen, de White Star Line en de Inman Line. Om aan deze concurrentie het hoofd te bieden, werd het bedrijf in 1879 gereorganiseerd als de Cunard Steamship Company, Ltd, om kapitaal aan te trekken. Tijdens de massale immigratie naar Amerika van de jaren 1880 bracht Cunard meer dan een miljoen van de 2,5 miljoen mensen die ervoor kozen zich in de Verenigde Staten te vestigen. Gedurende deze tijd was de Cunard Servia het eerste stalen schip met elektrische verlichting en de allereerste draadloze transmissie werd gemaakt van een Cunard-schip naar de kust door Marconi in 1897.

Foto: Cunard Line

Met hulp van de Britse overheid kon Cunard aan het begin van de 20e eeuw twee superliners bouwen: de Mauretanië en de Lusitania, die werden geadverteerd als ‘drijvende paleizen’.

In 1919 verplaatste Cunard zijn Britse thuishaven van Liverpool naar Southampton om beter tegemoet te komen aan reizigers uit Londen. Eind jaren twintig kreeg Cunard te maken met nieuwe concurrentie toen de Duitsers, Italianen en Fransen grote prestigieuze lijnschepen bouwden. Cunard werd gedwongen de bouw van zijn eigen nieuwe superliner op te schorten vanwege de Grote Depressie. In 1934 bood de Britse regering Cunard leningen aan om Queen Mary af te maken en een tweede schip, Queen Elizabeth, te bouwen, op voorwaarde dat Cunard fuseerde met de toen nog noodlijdende White Star Line om Cunard-White Star Line te vormen.

​​Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog herwon Cunard zijn positie als de grootste Atlantische passagierslijn en halverwege de jaren vijftig exploiteerde het twaalf schepen naar de Verenigde Staten en Canada.

Na 1958 werden transatlantische passagiersschepen steeds onrendabeler door de introductie van straalvliegtuigen en in 1968 trok Cunard zich in 1968 terug uit zijn de lijndienst en werden alleen nog gedurende de zomermaanden de trans-Atlantische oversteek aangeboden, afgewisseld met vakantiereizen.

Foto: Cunard Line

In 1969 werd de Queen Elizabeth 2 in dienst genomen die tijdens haar 39 dienstjaren meer dan 5 miljoen mijl zou gaan varen. Tijdens de Falkland oorlog werd ze omgebouwd tot troepenschip en vervoerde het 3.000 manschappen.

In 1998 werd Cunard overgenomen door Carnival Corporation. In 2004 werd QE2 op de trans-Atlantische routes vervangen door Queen Mary 2. Sinds 2011 worden de schepen van Cunard geregistreerd in Bermuda, zodat er ook huwelijken aan boord mogen worden afgesloten. In 2016 werd de 3.000 trans-Atlantische oversteek door een Cunard schip gemaakt en de eerste vrouwelijke kapitein wordt aangesteld. De Cunard Line exploiteert ook Queen Victoria en Queen Elizabeth. Vanaf 2022 is Cunard de enige rederij die nog steeds een geregelde passagiersdienst exploiteert tussen Europa en Noord-Amerika. Het vierde schip, dat aanvankelijk was gepland voor 2022, maar werd uitgesteld vanwege de COVID-19-pandemie is de Queen Anne die op 3 mei 2024 in gebruik wordt genomen.

In de loop der tijd hebben vele beroemdheden gevaren op een van de Cunard Line schepen, waaronder Charles Dickens, Mark Twain, Rita Hayworth, Judy Garland, Vera Lynn, Sir Noel Coward, Walt Disney, Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn, Rod Stewart, David Bowie, de Muppets, Desmond Tutu, Nelson Mandela, maar ook prinses Diana en koningin Elizabeth.

Cunard Line verdeelt de passagiers in verschillende restaurants op basis van de prijs van de hut die ze geboekt hebben. Passagiers in de gewone hutten dineren in het Britannia restaurant, de Princess Grill is voor degenen in junior suites en de Queen’s Grill als superieur voor de bewoners van de deluxe suite. Alle andere ruimtes aan boord kunnen door alle passagiers in gelijke mate gebruikt.


Schepen


Pagina laatst bijgewerkt 15 augustus 2023