Home » MS Rotterdam

MS Rotterdam

De MS Rotterdam is het zevende schip met deze naam in dienst van de Holland America Line.

Foto: Cruisen met Maxim

Rotterdam I werd in 1872 in de vaart genomen en had naast een motor, ook tien zeilen. Haar eerste reis vertrok op 15 oktober 1872 vanuit Rotterdam, via Plymouth, Groot Brittanie, naar New York met aan boord 10 Cabin Class passagiers, 60 emigranten en 600 ton vracht. De overtocht duurde 14 dagen en 6 uur. Tijdens haar 65e trans-Atlantische overtocht liep het schip op 26 september 1883 vast op in de buurt van het eiland Schouwen. Alle opvarenden werden gered, maar het schip was verloren.

Rotterdam II werd in 1886 aangekocht door de Nederlandsche Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, de voorloper van de Holland America Line. Het schip werd in 1895 veranderd in Edam en voer tot 1899.

Rotterdam III werd op 18 februari 1897 in dienst genomen en voer tot 1906 de trans-Atlantische route. Het schip werd verkocht aan Scandinavian American Line. Het schip werd op 18 juni 1918 in de buurt van Bermuda getorpedeerd door een Duitse onderzeeër, waarna het zonk.

Rotterdam IV werd in juni 1908 in de vaart genomen en had plaats voor 472 bemanningsleden en 3,440 passengiers: 525 in de eerste klasse, 515 in de tweede klasse en 2,400 in de derde klasse. In februari 1914 maakte de Rotterdam IV haar eerste cruise vanuit New York naar de Middellandse Zee. Tijdens de eerste wereldoorlog vervoerde het schip talloze Amerikaanse soldaten naar Europa. In 1929 werd het schip verbouwd en bleven nog maar twee klassen over. Het schip voer tot 1939 voor de Holland Amerika Lijn en werd in 1940 in Rotterdam gesloopt.

Foto: Cruisen met Maxim

De vijfde Rotterdam, het grootste passagiersschip ooit in Nederland gebouwd, werd op 13 september 1958 te water gelaten bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij en gedoopt door Koningin Juliana. Op 3 september 1959 vertrok het schip voor de eerste keer vanuit Rotterdam naar New York, met aan boord onder andere prinses Beatrix.  Het schip werd ontworpen voor de trans-Atlantische overtochten, maar tegelijk als modern cruiseschip. De twee klassen waren horizontaal gescheiden met verwijderbare wanden en een uniek dubbel trappenhuis dat een eenvoudige ombouw naar één klasse (voor de cruises) mogelijk maakte. De laatste trans-Atlantische overtocht vertrok op 6 oktober 1971, waarna het voortaan alleen nog dienst deed als cruiseschip.

Rotterdam V voer tot 197 onder de vlag van Holland America Line, waarna het verkocht werd aan de Amerikaanse Premier Cruises. Na het faillissement van deze rederij werd Rotterdam V in mei 2003 aangekocht door de ss Rotterdam B.V.. Na een verbouwing in het Duitse Wilhemshaven, licht de Rotterdam V sinds 2008 in de Maashaven in Rotterdam waar het sinds 2010 dienstdoet als hotel en restaurant.

Rotterdam VI werd gebouwd door de Italiaanse scheepswerf Fincantierie en in 1997 in de vaart genomen. Rotterdam VI heeft tussen 1998 en 2020 in totaal 145 keer de Rotterdamse haven bezocht en werd in de zomer verkocht aan Fred Olsen Line en vaart verder onder de naam MS Borealis.

Foto: Cruisen met Maxim

De nieuwste Rotterdam, het zevende schip met die naam in dienst van Holland America Line, werd ook weer gebouwd door Fincantieri in Italië en werd op 30 juli 2021 in de vaart genomen. Het is, na de Koningsdam (2016) en Nieuw Statendam (2018), het derde schip in de Pinnacle klasse, dat op 20 mei 2022 in Rotterdam gedoopt werd door Prinses Margriet.


Fincantieri

MS Rotterdam in aanbouw
Foto: Fincantieri

Sinds 1993 bouwt de Italiaanse scheepswerf Fincantieri alle cruiseschepen voor Holland America Line. Het nieuwste schip, de Rotterdam is het zeventiende cruiseschip dat scheepswerf aan de HAL heeft opgeleverd. Daarnaast leverde het schepen aan cruisemaatschappijen als Costa Cruises, Disney Cruise Line, P&O Cruises, Viking Ocean Cruises en Carnival Cruise Lines.

De geschiedenis van Fincantieri gaat terug naar 1780, toen in Castellammare di Stabia (Napels) een eerste scheepswerf werd opgericht. In 1959 werd door de Italiaanse overheid Fincantieri opgericht om de Italiaanse scheepswerver te overzien en in 1984 werd Fincantiere zelfstandig. Het hoofdkantoor is gevestigd in Triest in Noord Italië en heeft 20 scheepswerven in zes landen. Fincantieri is de grootste scheepsbouwers in Europa en een van de grootste ter wereld en er werken ruim 20.000 mensen. Naast cruiseschepen bouwt Fincantieri ook veerboten, offshorevaartuigen en marineschepen, waaronder een vliegdekschip voor de Italiaanse marine en onderzeeboten. De Pinnacle klasse schepen van Holland America Line werden allen gebouwd op de scheepswerf in Marghera (Venetië).


Restaurants

Foto: Holland America Line

Eten in The Dining Room (Deck 2 en 3) voelt meer als een gelegenheid en minder als een standaarddiner. Ontbijt en diner zijn wordt hier dagelijks geserveerd, terwijl lunch en afternoontea op zeedagen zijn inbegrepen. De lunchservice is van 12.00 tot 13.00 uur. terwijl afternoon tea om 3 uur wordt gehouden. Het ontbijt begint om 7.30 uur op havendagen en 08.00 uur op zeedagen, en duurt 90 minuten. Het diner is van ongeveer 17.00 tot 21.00 uur. elke avond. Je kan kiezen voor vaste dinertijden (om 17.30 en 20.00 uur) of ‘As You Wish dining; zonder vaste tijden. Het menu wordt dagelijks gewisseld, maar er zijn ook gerechten iedere dag beschikbaar, zoals gegrilde zalm en geroosterde kip.

Foto: Holland America Line

De Lido Market (Deck 9) is een moderne versie van het buffetrestaurant en de plek waar dagelijks ontbijt, lunch en diner wordt geserveerd. Geen enkele passagier helpt zichzelf echt aan het buffet; alles wordt geserveerd vanachter glas. Er zijn verschillende ‘stations’, waaronder een luxe saladestation, een met internationale gerechten, ‘comfortfood’, sandwiches, desserts, ijs en heel veel meer.

Foto: Holland America Line

Dive In (Deck 9) is de plek voor een hamburger of hotdog aan het zwembad. Of ga voor de frietjes, met of zonder kaassaus! Er zijn zeven verschillende hamburgers (of maak er zelf een), drie manieren om Nathan’s hotdog te eten en vier om van de frietjes te genieten. Milkshakes zijn ook verkrijgbaar, maar kosten extra.

Foto: Holland America Line

New York Deli & Pizza (Deck 10) is een Deli en pizzeria  in Amerikaanse stijl. Maar ook een plek voor salades, sandwiches met pastrami en voor het ontbijt bagels met zalm en cream cheese. Het is ook de plek waar je s ’avonds snacks als popcorn en nachos kan halen, voor wanneer je de film gaat bekijken op het Lido Deck.

Op Deck 12 vind je het Explorations Cafe (Deck 12) met gratis koekjes en brownies bij koffie- en theedranken tegen een toeslag.

Grand Dutch Cafe (Deck 3) is de ideale plek voor alle Nederlanders aan boord. Van erwtensoep tot bitterballen, dit is de plek waar je de link met Nederland het meeste voelt aan boord. De drankjes, zoals cappuccino en bier van de tap, zijn natuurlijk wel tegen betaling. Ook snoepgoed, zoals drop, is tegen betaling te koop.

Voor Club Orange is er op Deck 2 een apart restaurant voor ontbijt en diner, met een open keuken Het menu is grotendeels gelijk aan die in The Dining Room, met een extra toegevoegd hoofdgerecht.

Holland America heeft gratis roomservice, 24 uur per dag. Voor bepaalde items op het menu geldt een toeslag. Bestelde drankjes worden altijd in rekening gebracht. Voor het ontbijt kan je een kaart aan de buitenkant van je hut hangen, die dan s’nachts wordt opgehaald.

Naast alle gratis eetgelegenheden, zijn er aan boord ook een aantal restaurants waarvoor een toeslag van toepassing is.

Foto: Holland America Line

Op alle schepen van Holland America Line is de Pinnacle Grill (Deck 2) te vinden, een steakhouse waar tijdens het diner, en de lunch op zeedagen, steaks, karbonades en zeevruchten van hoge kwaliteit worden geserveerd. Er zijn meestal negen voorgerechten, waaronder kreeftenbisque en garnalencocktail. Bij de hoofdgerechten draait grotendeels om het vlees, hoewel ook zalm, heilbot, koningskrabbenpoten en vegetarische opties beschikbaar zijn. Prijs per persoon is U$ 39, terwijl de lunch U$ 15 kost. Tijdens de cruise is er meestal ook één Librije avond, met een menu van het met drie Michelinsterren bekroonde restaurant De Librije van Jonny Boer uit Zwolle. De prijs van deze avonden is hoger

Rudi’s Sel de Mer (Deck 2) is vernoemd naar Rudi Sodamin, uitvoerend culinair directeur van Holland America Line, en is een brasserie voor zeevruchten in Franse stijl. Naast vers en lokaal gevangen vis, zijn er ook verschillende vleesopties. Prijs U$ 49 per persoon, maar voor sommige gerechten is er een meerprijs.

Canaletto (Deck 9) is Holland America Line’s populaire Italiaanse restaurant, naast de Lido Market.  De keuze bestaat uit pastagerechten, maar ook vis, kalfsvlees, gegrilde kip en biefstuk staan ​​​​op de uitgebreide menukaart. Prijs is U$ 15 per persoon.

Foto: Holland America Line

Tamarind (Deck 10) is een pan-Aziatisch restaurant, alleen geopend voor het diner, met gerechten uit Thailand, China, Japan en Maleisië. Vaak wordt er tijdens een cruise ook eenmalig een Indonesische rijsttafel aangeboden. Saté, kokos-kippensoep, of in de wok klaargemaakte kreeft en garnalen. Voor mij persoonlijk echt een aanrader! Prijs is U$ 25 per persoon.

In Tamarind bevindt zich ook het a la carte sushi-restaurant Nami Sushi (Deck 10). De gerechten zijn individueel geprijsd.

Niet echt een restaurant, maar bij Gelato (Deck 9), midscheeps naast het overdekte zwembad, met je voor het (bijzonder lekkere) ijs wel betalen, net zoals voor milkshakes.


Bars

Foto: Holland America Line

Er zijn meer dan genoeg bars te vinden waar je iets te drinken kan bestellen. Voor een whisky-proeverijen ga je naar Notes op Deck 2. Ze hebben er wel 100 verschillende whisky’s. Op hetzelfde deck is ook de Ocean Bar, met uitzicht op het atrium, een mooie plek voor een drankje voor, of na, het eten. Op Deck 9 is er de Sea View Bar, een openluchtbar met uitzicht op zee en in het midden van het schip is er de Lido Bar, met uitzicht op het overdekte zwembad


Theater

Foto: Holland America Line

Het World Stage (Deck 2 & 3) is het fraaie theater aan boord met plaats voor ongeveer 650 passagiers. Wat meteen opvalt zijn de LED schermen van 270 graden die tijdens uitvoeringen worden gebruikt. Een hoogtepunt is een speciaal geproduceerde korte film uit de BBC-serie Planet Earth, begeleid door een live-orkest. Het programma wisselt iedere cruise en er zijn optredens van gastartiesten, goochelaars en Engelstalige komieken.

Op Deck 2 is de Music Walk, een aantal locaties die allemaal iets met muziek te maken hebben. In de Queen’s Lounge zijn s ’middags vaak optredens van Lincoln Center Stage. Dit zijn klassieke musici die klassieke muziek spelen. S ’Avonds is dit de plek om te genieten van de B.B. King Bluesband. De Rolling Stone Rock Room is de plek voor covers van klassieke rockhits, terwijl aan de andere kant in Billboard Onboard twee pianisten met elkaar wedijver en bekende popmuziek spelen. En een deck hoger is er een casino met gokautomaten en roulette en black-jack.

In je hut kan je allerlei recente films bekijken op je televisie. Maar iedere avond wordt er bij het Lido zwembad ook een recente film getoond. Popcorn en snacks zijn verkrijgbaar bij de New York Deli & Pizza op Deck 10.

Exploration Central, bij de Crow’s Nest heeft puzzels en bordspellen om de tijd te doden, evenals af en toe trivia spelletjes (Engelstalig). En er zijn toernooitjes op het sportveld, bridgespelen, danslessen, rondleidingen achter de schermen van het schip en bloemschikken, die allemaal terug te vinden zijn in het dagprogramma dat je iedere avond in je hut krijgt.


Internet

Op deck 1 is er een internetcentrum waar iemand iedere dag aanwezig zi om je te helpen met technische (computer)problemen. Overal aan boord is er WiFi beschikbaar. Er worden verschillende internetpakketten aangeboden, variërend in prijs van U$ 14,99 tot U$ 29,99 per dag. Voor de gratis Navigator app heb je geen internetpakket nodig!


Shoppen

Natuurlijk zijn er verschillende winkels aan boord. Van exclusieve horloges en sierraden tot kleding, (belastingvrije) drank en souvenirs. En er is een fotowinkel. Fotografen zetten je graag op de gevoelige plaat bij het boarden en tijdens de verschillende avonden. De foto’s kan je in de winkel bekijken en kopen.


Excursies

Natuurlijk worden er in iedere haven excursies aangeboden. Op deck 12 bij Explorations Central kan je de excursies persoonlijk boeken, maar dat kan ook via de Navigator app.


Bibliotheek

Foto: Cruisen met Maxim

De Rotterdam heeft een bibliotheek op deck 2, waar je boeken kan lezen en lenen!


Fitness

Het is waar, de meeste mensen die cruisen komen een beetje aan tijdens hun vakantie. Maar dat hoeft niet! Het gratis fitnesscentrum bevindt zich op Deck 9 en heeft allerlei moderne martelwerktuigen, zoals roeimachines, loopbanden, crosstrainers en andere apparatuur. Er is een aparte ruimte voor speciale lessen, waaronder yoga, die tegen betaling worden gegeven en aangekondigd worden in het dagprogramma.

De Greenhouse Spa & Salon is de plek voor massages en schoonheidsbehandeling. Onderdeel van het complex is ook een ’thermische suite’, met een hydrotherapie bad, stoombad en meer. Dit allemaal tegen betaling. Meestal zijn er aanbiedingen op havendagen! Alleen de Finse sauna is gratis te bezoeken.

Er zijn twee zwembaden, beiden op Deck 9, samen met een drie jacuzzi’s. Op Deck 11 is er een basketbalveld, dat ook gebruikt wordt om te voetballen, en een jogginstrack. Er is genoeg ruimte op de verschillende decks voor even loungen of rustig zitten. Op Deck 12 bevindt zich ook The Retreat, een zonnedek waar je tegen betaling een cabana kan huren, voor de hele cruise, of als er nog plek is, voor een dag. Je krijgt er dan ook gratis drankjes en snacks bij en de prijs begint bij U$ 45 voor een havendag.


Kinderen

Verwacht geen glijbanen zoals op andere schepen. Maar aan boord zijn faciliteiten voor kinderen vanaf 3 jaar bij Club HAL op Deck 10. De activiteiten zijn onderverdeel in twee leeftijdsgroepen: van 3 tot 6 jaar en van 7 tot 12 jaar. Voor teenagers van 13 tot 17 jaar is er The Loft, waar ze kunnen gamen.


Varend Museum

Foto: Holland America Line

Aan boord van de MS Rotterdam bevinden zich maar liefst 2.645 kunstwerken van 139 kunstenaars van over de hele wereld, variërend in prijs van U$ 500 tot U$ 620.000. Het duurste kunstwerk is de negen meter hoge, twee ton wegende harp, die in het atrium hangt.

Foto: Cruisen met Maxim

De kunstwerken zijn er in alle soorten media en materialen, van olieverfschilderijen, handwerkjes en fotografie tot keramiek, porselein en kristal, rond drie thema’s: muziek, architectuur en zoölogie. De totale waarde van de kunst­collectie is U$ 4,1 miljoen. Er is ook werk aan boord van de Nederlandse kunstenaars Patrick Bergsma, Bart van Leeuwen en Hans van Bentem, die een metershoge blinkende muzieksleutel ontwierp.

Foto: Holland America Line

Doop

HKH Prinses Margriet
Foto: RVD – Martijn Beekman

De MS Rotterdam werd op 30 mei 2022 in Rotterdam gedoopt door HKH Prinses Margriet. Eerder was Prinses Margriet al de doopvrouw van de MS Prinsendam (1972), MS Nieuw Amsterdam (1983), de vorige MS Rotterdam (1997) en de MS Oosterdam (2003). De traditie dat leden van het Koninklijk Huis de schepen van de Holland America Lijn doopten begon in 1929 toe Prins Hendrik de Statendam III doopten. Koningin Wilhelmina was in 1937 de doopvrouw van de Nieuw Amsterdam II. Koningin Julia was de dooprouw in 1958 van de Rotterdam V, en Beatrix was als prinses doopvrouw van de Statendam IV in 1957 en als Koningin de doopvrouw in 2008 van de Eurodam. En ook Maxima is al twee keer doopvrouw van een Holland America Line schip geweest, in 2010 als prinses van de Nieuw Amsterdam en als koningin in 2016 de Koningsdam. De Nieuw Statendam werd in februari 2019 gedoopt door de Amerikaanse televisiepresentatrice Oprah Winfrey.


Foto: Cruisen met Maxim

Positieve punten

  • Uitstekende (persoonlijke) service op alle fronten
  • Goed eten
  • BBC Earth shows in theater
  • Goede musici op de Music Walk
Foto: Cruisen met Maxim

Negatieve punten

  • Te kleine binnenhutten
  • Dure excursies
  • Entertainment in het theater is van matige kwaliteit (behalve BBC Earth Show)
  • Weinig televisiekanalen (geen BVN!)